BAB 3
: KEMAHIRAN KOMUNIKASI
PROSES
KOMUNIKASI [STPM P2 2016]
F1-
PENGHANTAR
F2-
ENKOD
F3-
SALURAN
F4-
DEKOD
F5-
PENERIMA
F6- MAKLUM BALAS
HALANGAN
KOMUNIKASI
F1-
HALANGAN FIZIKAL
H- Sebarang gangguan fizikal yang wujud secara terus dan
nyata dalam proses komunikasi akan memberi kesan kepada keberkesanan
komunikasi. Contohnya gangguan telefon, bunyi mesin, bunyi kenderaan dan
sebagainya
F2-
HALANGAN PSIKOLOGIKAL
H- Halangan yang disebabkan oleh cara berfikir yang
berlainan dan tanggapan yang berbeza antara pengirim dan penerima. Pekerja
dalam organisasi mempunyai persepsi berbeza terhadap sesuatu isu . Ini mungkin
disebabkan oleh nilai atau sikap yang berbeza. Contohnya seorang pengurus mencadangkan
perubahan dalam kerja untuk meningkatkan kualiti produk. Tetapi pihak kesatuan
menjangkakan perubahan kerja akan mengurangkan pekerja. Persepsi ini adalah
berbeza anatara dua kumpulan
F3-
HALANGAN SOSIOLOGIKAL
H- Halangan yang wujud dalam interaksi sosial dan budaya
yang berbeza antara ahli-ahli masyarakat. Ia berkaitan dengan budaya, status
dan latar belakang sosial ahli-ahli masyarakat. Perbezaan latar belakang
seperti perbezaan umur, jantina , pangkat boleh menghalang keberkesanan
komunikasi. Contohnya seorang pengurus berketurunan barat mengarahkan pekerja
yang berketurunan Melayu dengan menggunakan pergerakkan badan seperti kaki,
bagi pekerja mesej tersebut dianggap biadap, manakala pengurus pula adalah
perkara biasa di negaranya.
F4-
HALANGAN SEMANTIK
H- Halangan penggunaan perkataan yang mempunyai banyak
makna yang berbeza. Satu perkataan yang sama tetapi memberi maksud yang berbeza
kepada dua individu yang berlainan. Contohnya, seorang pengurus ingin
menyampaikan arahan kepada pekerja asing yang baru datang ke negara ini, dimana
pekerja tersebut tidak tahu berbahasa melayu dan inggeris
Tiada ulasan:
Catat Ulasan