Khamis, 12 Januari 2017

BAB 3 PENGAJIAN PERNIAGAAN

BAB 3 : KEMAHIRAN KOMUNIKASI

PROSES KOMUNIKASI [STPM P2 2016]

F1- PENGHANTAR
F2- ENKOD
F3- SALURAN
F4- DEKOD
F5- PENERIMA
F6- MAKLUM BALAS

HALANGAN KOMUNIKASI

F1- HALANGAN FIZIKAL

H- Sebarang gangguan fizikal yang wujud secara terus dan nyata dalam proses komunikasi akan memberi kesan kepada keberkesanan komunikasi. Contohnya gangguan telefon, bunyi mesin, bunyi kenderaan dan sebagainya

F2- HALANGAN PSIKOLOGIKAL

H- Halangan yang disebabkan oleh cara berfikir yang berlainan dan tanggapan yang berbeza antara pengirim dan penerima. Pekerja dalam organisasi mempunyai persepsi berbeza terhadap sesuatu isu . Ini mungkin disebabkan oleh nilai atau sikap yang berbeza. Contohnya seorang pengurus mencadangkan perubahan dalam kerja untuk meningkatkan kualiti produk. Tetapi pihak kesatuan menjangkakan perubahan kerja akan mengurangkan pekerja. Persepsi ini adalah berbeza anatara dua kumpulan

F3- HALANGAN SOSIOLOGIKAL

H- Halangan yang wujud dalam interaksi sosial dan budaya yang berbeza antara ahli-ahli masyarakat. Ia berkaitan dengan budaya, status dan latar belakang sosial ahli-ahli masyarakat. Perbezaan latar belakang seperti perbezaan umur, jantina , pangkat boleh menghalang keberkesanan komunikasi. Contohnya seorang pengurus berketurunan barat mengarahkan pekerja yang berketurunan Melayu dengan menggunakan pergerakkan badan seperti kaki, bagi pekerja mesej tersebut dianggap biadap, manakala pengurus pula adalah perkara biasa di negaranya.

F4- HALANGAN SEMANTIK


H- Halangan penggunaan perkataan yang mempunyai banyak makna yang berbeza. Satu perkataan yang sama tetapi memberi maksud yang berbeza kepada dua individu yang berlainan. Contohnya, seorang pengurus ingin menyampaikan arahan kepada pekerja asing yang baru datang ke negara ini, dimana pekerja tersebut tidak tahu berbahasa melayu dan inggeris

Tiada ulasan:

Catat Ulasan